Robert Geveke woont en werkt in Rotterdam |
'jos', 180 x 130, 2002 |
|
groeptentoonstellingen:
|
||
De nieuwe media
heeft een nieuwe interesse gecreeerd in een beeldelement wat sinds het modernisme werd gedimd:Het licht. Niet het licht van buitenaf dat nodig is om dingen zichtbaar te maken maar het licht dat van binnenuit wordt gevisualiseerd: het artificiële licht dat afkomstig is van monitoren, testbeelden, videogames en computerschermen. De uitdaging bestaat er in om met verf een equivalent te vinden voor het zinderende pulserende licht dat van achter de schermen lijkt te komen. Het verleden is een grote bron voor informatie zoals bijvoorbeeld de verlichte blik in fayoemportretten, het knip en plakwerk van Raphael ten behoeve van het (schoonheids)ideaal, de pop/half mens figuurtjes van Cranach. Maar ik blik ook graag naar een mogelijke toekomst. Nauwgezet volg ik het debat over genetische manipulatie en klonen met betrekking tot de mens. Kunnen we het schoonheidsideaal verwezenlijken? En wat voot type mens krijgen we? De schilderijen zijn onder andere een weerspiegeling van deze nieuwsgierigheid. Ik schilder realistische eenduidige portretten die doen denken aan digitale creaties als Lara Croft en Aki Ross. Echter ik gebruik beelden uit mijn eigen beeldbank die bestaat uit lippen, ogen , neuzen van mijn eigen vrienden - en kenniskring. Die voeg ik naar believen weer samen om een perfecte replica te maken. Maar het streven naar perfectie heeft ook iets morbide en het tegenovergestelde is vaak het geval: De personen zijn niet perfect maar zweven in het schemergebied van leven en niet-leven. Afwezig versus aanwezig. Tussen een lege en een vertederende blik |
||
top | home |