cv werk teksten actueel Scroll straks naar beneden voor de tekst > Daan Roosegaarde: Maakt de wereld beter - 2015
Daan Roosegaarde conquiert l'avenir avec de la techno-poésie-2015Op Steenworp Afstand - 2013 Archipel: De Kunstcollectie van Margreet Bouman en Ronald Ruseler - 2012 Een concert voor Paardenstaart, twee Ogen en een Spier - 2012 Parlons ensemble, interview met Hans van Houwelingen - 2011 La valeur de l’anormalité - dossier Van Gogh, interview met Hans Looijen - 2011 Me protéger de la honte, interview met Cees Krijnen - 2010 L’art de l’intimité, l’intimité comme art - interview met Ger van Elk, 2008 La Ville des Esclaves, interview met Joep van Lieshout - 2008 Et oui elle tourne, interview met John Körmeling - 2008 Documenta 12: Moderniteit?, Leven! en Educatie - 2007 Architecture Liquide, interview met Lars Spuybroek - 2006 Mer en mer .... Zee in zee, water in water - 2006 Stap voor stap en voorzichtig voorwaarts! - Een bezoek aan de 51-ste Biënnale van Venetië, 2005 Schilderen met stenen, houtblokken en zwarte inkt, over Herman Geerdink - 2005 Over het einde van de kunst en de toekomst van de Vishal - 2004 De Esthetica van de Non-Schoonheid, over Gé-Karel van der Sterren - 2004 Op reis naar het einde van de wereld - 1998 In het Frans Halsmuseum - 1996 Interview met Steven Kwint - 1969 STEVEN KWINT
- 'Waarom schilder je? Omdat je het niet laten kunt. Er is niemand die je dat ontneemt. Het is je vrijheid en ook je plicht. Recht en plicht, dat soort dingen liggen allemaal dicht bij elkaar. Je moet je inzetten voor een ding. Voor mij is dan dat ding een schilderij.'
- 'Als je een schilderij verwoordt speelt het een rol dat het een visuele gebeurtenis wordt in kleur. De kleur is namelijk het meest elementaire. Je bent nooit zonder gedachte, je wil het een richting geven. Ik stel de kleur dan ook primair.'
- 'Ik zie en heb vaak gedroomd in kleur. Gewoon dromen die ik kan vertellen, die helemaal in kleur zijn. Het is minder exakt zwart-wit. Ook ga ik van de droom uit. Het is zelfs zo dat je schilderend bezig kunt en dat plotseling dat stuk droom werkelijkheid wordt, want een droom is even werkelijk als de werkelijkheid die ik op straat tegenkom.'
- ' Ik zit heel graag tegenover iemand en schilder zijn portret. Ik heb gewoon de mogelijkheid om te psychologiseren en ik bemoei mij graag met die andere mens. Ik probeer erin te komen en terug en in mijzelf. Je zult namelijk goed voeling moeten houden met de mensen op straat. Over wat er gaande is. Ik wil om mij heen leven. Dingen zien. Het visuele. Tussen de mensen en met de mensen. Waarvan ik de mensen schilderen het belangrijkste vind.'
- 'Als ik een schilderij maak, dan draai ik daarbij heel vaak de plaat van Billy Holiday 'Strange Fruit'. Daar ben ik al jarenlang mee bezig. Niet alleen omdat het vreemde vruchten zouden zijn, maar het thema, de ballade. Want eigenlijk draait het toch om de humaniteit, de menselijkheid en noem maar op...'
- 'Een ander die tegen een schilderij aankijkt die moet op dezelfde wijze met je mee kunnen leven... ...Een schilderij is een aanleiding; zet je op weg. Voor diegene die kijkt. Alleen, op een gegeven moment kan ik niet verder, want dan komt er een ander schilderij... ...In de schrijverij noemen ze dat een punt... ...Ik kan nu zalen vullen en daar kun je doorheen lopen en dan zal je de punten niet vinden. Ik ben gewoon op weg. Ik ben nog steeds op weg.Willem van der Haak
Ronald Ruseler
Fred Rijbroek
Felison Kahier No. 17 - 1969
boven