Teksten Frédérique Le Graverend en Ronald Ruseler
Tijdens de lockdown nodigde Hans Bouman zijn zuster Margreet Bouman en zwager Ronald Ruseler uit om aan nieuw gezamenlijk project te werken in zijn atelier op het platteland van de Loiret. Zij vervolgden hun familieverhaal dat in 1998 in Parijs begon met een tentoonstelling in Galerie Kiron, te Parijs, getiteld ‘Family Affairs’. Voor deze zesde editie gaven allen op wijze hun relatie met de natuur weer. Zij hadden voor dit gemeenschappelijk thema hun eigen werkplek, volgden hun eigen tempo en vonden hun eigen uitdrukkingswijze en techniek.
Margreet Bouman heeft ervoor gekozen om zich opnieuw te laten inspireren door de manier waarop Edvard Munch met het landschap omgaat. In deze droge-naald etsen, toont ze een eigen wereld, een innerlijk landschap, wat niet iets is wat we kunnen zien, maar een mentale ruimte die haar gedachten, gevoelens en emoties weerspiegelt.
Voor Ronald Ruseler is de natuur altijd zijn inspiratiebron geweest. Daar herkent de mens zichzelf. Voor deze editie waren de woorden van de Duitse dichter Friedrich Hölderlin en de Azteekse koning-dichter Netzahualcoyotl over ‘het verborgene’ aanleiding voor een serie tekeningen. Met deze reeks probeert hij hun weemoed te verbeelden.
Hans Bouman richtte zich in zijn onderwerpen de laatste tijd op het landschap rondom zijn atelier. Toch schilderde hij geen echte landschappen, maar eerder werden het dagboekfragmenten van zijn innerlijke belevingswereld. De imaginaire landschappen ontstonden in zijn atelier, gemaakt op een digitaal tekenbord. Hij gaf zich over aan het spel van in elkaar overvloeiende lagen inkt en lichtvlekken. Hierin legde hij de essentie vast van zijn ideeën over uiterlijk verschijningsvorm vast.
Family Affairs #6
Cloîtré par le confinement dans son atelier du Loiret, Hans Bouman a invité sa sœur Margreet Bouman et son beau-frère Ronald Ruseler à venir y réaliser un projet en commun, une histoire de famille qui a commencé à Paris en 1998 par une exposition à la galerie Kiron à Paris intitulée ‘Family Affairs’.Pour cette sixième rencontre chacun a suivi son propre chemin. Chacun son lieu de travail, chacun son rythme, chacun son moyen d’expression. Mais un thème commun – leur relation à la nature.
Margreet Bouman a choisi de se laisser inspirer à nouveau de la manière dont Edvard Munch traite du paysage. Dans cette gravure à la pointe sèche, elle donne à transmettre son propre monde. Un espace mental qui reflète ses pensées, ses sentiments et ses émotions.
Le travail de Ronald Ruseler a toujours porté sur la nature, qu’il considère comme quelque chose dans lequel l’être humain peut se reconnaître. La source de ses dessins pour cette édition, fut la lecture du poète allemand Friedrich Hölderlin et du roi-poète aztèque Netzahualcoyotl, l’idée que la nature n’est pas seulement ce dans quoi nous vivons, mais que s’y cache un secret que nous ne pouvons pas percer.
Hans Bouman s’est tourné vers la campagne qui entoure son atelier. Pourtant, il n’a pas peint pas de paysages, ces œuvres sont le journal intime de ses états intérieurs. Les paysages imaginaires ont surgi tandis qu’il s’immergeait dans le jeu des couches fluides d’encre et de lumière, captant l’essence des formes derrière les apparences