De Brommer | Ranger – Hoenson

Ontwerp
Mijn vader heeft toen ik een kleuter was een brommer ontworpen. Wij woonden destijds op de begane grond van een flat in de Roerdompstraat, Haarlem-Noord. In de achterkamer werd de tekentafel geplaatst en daar maakte mijn vader de constructietekeningen. Ik kan mij die tekentafel in de slaapkamer van mijn ouders nog wel herinneren. Het verhaal over de brommer hoorde ik pas later.

’Met taal maakte ik fouten, dat zag ik niet.’ vertelde mijn vader, ’Wiskunde en algebra kon ik als de beste. Zo heb ik, ook voor Crop[1], een motor ontworpen. De Ranger. Ik had alles uitgerekend en geconstrueerd. Avonden heb ik eraan gewerkt. Op het station in Amsterdam moest ik overleggen met een Belgische ingenieur, hij zat in de wachtkamer 1e klas en ik moest de man koffie aanbieden van Crop. Hij liet een nieuw soort lagers zien, mooie lagers en ik later tekenen, zèg! … Alles liep als een zonnetje. De motor werd gebouwd bij Velleman in Amsterdam, een Joodse zaak en verkocht in Azië. Ik heb daar duizenden guldens mee verdiend. Daar hebben wij toen een nieuw bed van gekocht’.

Velenzo Bromzo
Het bedrijf van Max Velleman was gevestigd aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. De naam is dan ook samengesteld uit Velleman en zoon. Het was een rijwielfabriek, maar men produceerde in de jaren vijftig de “Velenzo Bromzo” bromfietsen met een Franse Myster inbouwmotor. Deze werden ook verkocht als Hoenson Super de Luxe. De Velenzo Bromzo was een – ook voor die tijd – tamelijk eenvoudige bromfiets met een centraal afgeveerde voorvork zonder demping en zonder achtervering. Het hoofdframe bestond uit een centrale buis die vanaf het balhoofd naar de trapperas liep en een klein subframe waarop de benzinetank was gemonteerd. Achter de buis die van het zadel naar beneden liep zat een bandenpompje.[2]

Hoenson is een historisch fiets-, bromfiets- en motorfietsmerk.
De bedrijfsnaam was D. Hoenson & Co. NV, Amsterdam, later N.V. Internationale Motoren- en Rijwielenfabriek, Maerten van Heemskerkstraat 69, Haarlem.
Hoenson leverde motorfietsen met 200- en 250 cc ILO-tweetaktblokjes, maar al eerder (jaren vijftig) bromfietsen die aanvankelijk onder de naam Ranger verkocht werden. Dit model uit 1955 was voorzien van een Myster-motorblokje en werd ook als Velenzo Bromzo verkocht. Het was dan ook een restpartij van de Velenzo-fietsenfabriek, die aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam gevestigd was. Hoenson zat aan de Keizersgracht 296-f (2e verdieping). De Hoenson Super de Luxe kwam feitelijk van Express en was ook bekend als Express Radexi 1. Hoenson produceerde dus niets zelf, maar paste badge-engineering toe.


[1] dhr Crop was het hoofd van de Tekenkamer bij de Spoorwegen in Haarlem

[2] bron Velenzo Bromzo – Wikipedia